Вплив кіберзагроз на функціонування електронних комунікацій (телекомунікацій) в умовах побудови «цифрової держави»

Автор(и)

  • Oleksandr Skybun Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації http://orcid.org/0000-0001-6084-5222

DOI:

https://doi.org/10.36030/2310-2837-4(99)-2020-84-92

Ключові слова:

кібербезпека, кіберзагрози, електронні комунікації (телекомунікації), цифровізація, інформатизація, стійкість та сталість функціонування комунікаційних мереж, нові комунікації, інформаційні процеси, телекомунікаційні послуги

Анотація

У статті обґрунтовано необхідність створення системи протидії кіберзагрозам на мережах електронних комунікацій (телекомунікацій) шляхом побудови чіткої вертикалі із суб’єктів, які безпосередньо у межах своєї компетенції вживають заходів щодо забезпечення кібербезпеки. Для забезпечення можливості оперативного реагування в реальному часі на загрози, що впливатимуть на стійкість функціонування національної інфраструктури, запропоновано створити Єдиний національний центр реагування на загрози, підпорядкувавши його Раді національної безпеки і оборони України, а також включити до завдань кіберзахисту заходи щодо забезпечення приватного кінцевого обладнання (багатофункціональних мобільних пристроїв) та доступу населення до електронних комунікацій (телекомунікацій) загального користування для задоволення «цифрових» потреб. Рекомендовано надання фінансових і банківських послуг та сервісів через багатофункціональні мобільні пристрої лише за умови наявного письмово контракту на надання телекомунікаційних послуг. Представлено практичні заходи щодо підвищення рівнів компетентностей (комп’ютерних, ІТ, цифрових, комунікативних, кібернетичних) населення України.

Біографія автора

Oleksandr Skybun, Адміністрація Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації

кандидат наук з державного управління

Посилання

Dukhovna, O. Ukraina «v tsyfri»: napriamky reformuvannia (2020). Retrieved from: https://yur-gazeta.com/publications/practice/informaciyne-pravo-telekomunikaciyi/ukrayina-v-cifri-napryamki-reformuvannya.html (accesed: 07.11. 2020).

Zhyliaiev, I., Semenchenko, A. (2017). Orhanizatsiino-pravovi mekhanizmy rozvytku natsionalnoi systemy kiberbezpeky Ukrainy: stan ta perspektyvy [Organizational and legal mechanisms of development of the national cybersecurity system of Ukraine: state and prospects]. Stratehichni Priorytety. № 4 (45).

P. 55–63 [in Ukrainian].

Zvit pro robotu Natsionalnoi komisii, shcho zdiisniuie rehuliuvannia u sferi zviazku ta informatyzatsii za 2019 rik (2020). Retrieved from: https://nkrzi.gov.ua/index.php?r=site/index&pg=34&id=9088&language=uk (accesed: 07.11.2020).

Karpenko, O. V., Arsenovich, L. A. (2020). Derzhavna kiberosvita ta instrumenty pidvyshchenni rivnia tsyfrovoi kompetentnosti naselennia Ukrainy [State cyber education and tools for the ukraine population’ digital competence level increasing]. Bulletin of the NAPA. Series «Рublic Аdministration». Is. 1 (96).

P. 95–102 [in Ukrainian].

Nikulesko, D. Torhovi marky vs domenni imena: yak borotysia z kiberskvotynhom? (2020). Retrieved from: https://yur-gazeta.com/publications/practice/informaciyne-pravo-telekomunikaciyi/torgovi-marki-vs-domenni-imena-yak-borotisya-z-kiberskvotingom.html (accesed: 07.11.2020).

Pro CERT-UA. Retrieved from: https://cert.gov.ua/about-us (accesed: 07.11.2020).

Zakon Ukrainy (2020). Pro elektronni komunikatsii :

vid 30.09.2020 № 934–IX. Tekst, pidpysanyi Holovoiu Verkhovnoi Rady Ukrainy 13.10.2020. Retrieved from: http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=68059 (accesed: 07.11.2020).

Rishennia NKRZI (2017). Pro zatverdzhennia Poriadku reiestratsii abonentiv, yaki otrymuiut telekomunikatsiini posluhy bez ukladennia dohovoru v pysmovii formi : vid 28.11.2017 № 607. Ofitsiinyi visnyk Ukrainy. 2018.

march. № 20. P. 214, 685 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy (2010). Pro zakhyst personalnykh danykh :

Holos Ukrainy. 2010. 16 september № 172 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy (2017). Pro osnovni zasady zabezpechennia kiberbezpeky Ukrainy. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukraine. № 45. St. 403 [in Ukrainian].

Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy (2018). Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku tsyfrovoi ekonomiky ta suspilstva Ukrainy na 2018–2020 roky ta zatverdzhennia planu zakhodiv shchodo yii realizatsii vid 17.01.2018 № 67-r. Uriadovyi kurier. 2018. 11 may. № 88 [in Ukrainian].

Zakon Ukrainy (2004). Pro telekomunikatsii. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. № 12. St. 155 [in Ukrainian].

Sosnin, O. Tsyfrovizatsiia yak nova realnist Ukrainy (2020). Retrieved from: https://lexinform.com.ua/dumka-eksperta/tsyfrovizatsiya-yak-nova-realnist-ukrayiny (accesed: 07.11.2020).

Ukraina 2030E – Kraina z rozvynutoiu tsyfrovoiu ekonomikoiu (2020). Retrieved from: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html (accesed: 07.11.2020).

Fisun, V. Problemy zakhystu personalnykh danykh: dosvid Ukrainy ta inshykh krain (2020). Retrieved from: https://yur-gazeta.com/publications/practice/informaciyne-pravo-telekomunikaciyi/problemi-zahistu-personalnih-danih-dosvid-ukrayini-ta-inshih-krayin.html (accesed: 07.11.2020).

Tsyfrova ekonomika: trendy, ryzyky ta sotsialni determinanty (2020). Kyiv [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-16

Номер

Розділ

Статті