Роль освіти як чинника мотивації громадян на єдність, толерантність і мир в управлінській культурі проблемного світу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.36030/2310-2837-4(99)-2020-21-27

Ключові слова:

освіта, мотивація, громадяни, толерантність, єдність, громадянська освіта, громадянська компетентність, кризовість

Анотація

У статті по-новому, з позицій сьогодення розкрито  роль освіти в контексті мотивації громадян на інноваційне мислення щодо розв’язання проблем кризовості в суспільстві, проблемності стосунків у процесі міжособистісної взаємодії, праці, формування довіри, поваги до політиків, культурно-освітнього діалогу між громадянами та політиками з метою досягнення порозуміння та впровадження демократичних змін. З нових позицій осмислено роль громадянської освіти, що спрямована  на формування громадянина як суб’єкта політики, який повинен долучатися до її творення та реалізації, а також виділено ідею щодо гуманізації людського суспільства шляхом духовності та просвітницької роботи освітян у суспільстві.

Біографії авторів

Mariya Piren, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

доктор соціологічних наук, професор, професор

Olha Petroye, Національна академія державного управління при Президентові України

доктор наук з державного управління, доцент

Mariya Ivanchuk, Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича,

доктор психологічних наук, професор, заслужений працівник освіти

Посилання

Andrushchenko, V. P. (2015). Svitanok Yevropy: problemy formuvannia novoho vchytelia dlia obiednanoi Yevropy KhKhI stolittia [Dawn of Europe: problems of formation of a new teacher for the united Europe of the XXI century]. [3rd ed.]. Kyiv : Knowledge of Ukraine. 1099 p.

[in Ukrainian].

Bekh, I. D. (2012). Osobystist u prostori dukhovnoho rozvytku [Personality in the space of spiritual development : textbook]. Кyiv : Аkademvydav. 256 p. [in Ukrainian].

Bibleor Books of the Holy Scriptures of the Old and New Testaments from the language of Hebrewand Greekin to Ukrainianre-translated (1993). Old Testament. Kyiv : Ukrainian Bible Society. 296 p. [in Ukrainian].

Glyva, E. (2006). Ontolohichnyi obraz liudyny v tvorchosti Hryhoriia Skovorody [Ontological image of man in the works of Hryhoriy Skovoroda]. Kyiv : Publishing House LLC «KMM». 256 p. [in Ukrainian].

Declaration of the principles of tolerance. Approved by resolution 5.61. UNESCO General Conference of November 16, 1995. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_503#Text

Dubrovyk-Rakhova, A. (2020). Christian Ketels: «Don't get too carried away with ratings». Day. October 30–31,

P. 10–11.

Law of Ukraine «On Higher Education» of July 1, 2014. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text

Ivanchuk, M. G. (2004). Intehrovane navchannia: sut ta vykhovnyi potentsial (Vykhovannia osobystosti molodoho shkoliara v umovakh intehrovanoho navchannia) [Integrated learning: essence an deducational potential (Education of the personality of a young student in terms of integrated learning)]. Chernivtsi : Ruta. 360 p. [in Ukrainian].

The concept of development of civic education in Ukraine /

Cabinet of Ministers of Ukraine. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated October 3, 2018 № 710-r. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-koncepciyi-rozvitku-gromadyanskoyi-osviti-v-ukrayini/16

Kremen, V. I. (2010). Filosofiia liudynotsentryzmu v osvitnomu prostori [Philosophy of anthropocentrism in the educational space] : monograph / Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine. 2nd type. Кyiv,

p. [in Ukrainian].

National strategy for the development of education in Ukraine until 2021. Decree of the President of Ukraine of June 25, 2013 № 344/2013. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-koncepciyi-rozvitku-gromadyanskoyi-osviti-v-ukrayini

Petroye, O. M. (2012). Sotsialnyi dialoh u sotsialnomu upravlinni: Yevropeiskyi dosvid ta upravlinski realii [Social dialogue in social management: European experience and management realities] : monograph. Кyiv : NAPA, 304 p. [in Ukrainian].

Piren, M. I. (2018). Prosvitnytska robota v terytorialnii

hromadi: profesiino-svitohliadni zasady realizatsii [Educational work in the territorial community: professional and ideological principles of implementa­tion] : textbook manual–workshop. Chernivtsi :

Chernivtsi National University named after

Yu. Fedkovych, 360 p. [in Ukrainian].

Piren, M. I. (2017). Stratehiia upravlinskoi kultury v sotsialnii roboti terytorialnykh hromad [Strategy of managerial culture in social work of territorial communities] : textbook. manual–workshop. Chernivtsi : Technodruk, 328 p.

Piren, M. I. (2020). Suchasna osvitianska paradyhma osobystosti fakhivtsia zadlia staloho rozvytku Ukrainy [Modern educational paradigm of the personality of a specialist for the sustainable development of Ukraine] :

(textbook–workshop. Chernivtsi : Technodruk, 288 p. [in Ukrainian].

Piren, M. I. (2018). Fenomen dukhovnosti v kulturi publichnoho vriaduvannia u terytorialnykh hromadakh: sotsiopsykholohichnyi analiz [The phenomenon of spirituality in the culture of public governance in territorial communities: socio-psychological analysis]: textbook manual–workshop. Chernivtsi : Technodruk, 272 ​​p. [in Ukrainian].

Rozvytok systemy neperervnoi osvity v konteksti suspilnykh transformatsii KhKhI stolittia [Development of the system of continuing education in the context of social transformations of the XXI century] : collective monograph / ed. M. G. Ivanchuk. Chernivtsi : Chernivtsi National University named after Yu. Fedkovych, 2016. 400 p. [in Ukrainian].

Skovoroda, H. (2015). Bukvar myru [Primer of peace]. A book for family reading. Kharkiv : Leisure Club. 317 p. [in Ukrainian].

Filipchuk, G. (2016). Natsionalna identychnist: kulturno-osvitnii vymir [National identity: cultural and educational dimension] : monograph. Chernivtsi : Druk Art, 304 p. [in Ukrainian].

Science Educationfor Responsible Citizenship. Report to the European Commission of the expert group on science education, 2015. URL: http//ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_science_education/KI-NA-26-839-EN-N.pdf)

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-16

Номер

Розділ

Статті